Dárkový balíček jako daňově uznatelný náklad?

Zákon o dani z příjmů říká (§25 odst. 1., písm. t), že jako daňové výdaje (náklady) nelze uznat „výdaje na reprezentaci, kterými jsou zejména výdaje na pohoštění, občerstvení a dary“. Za dar se však nepovažuje reklamní nebo propagační předmět, který je opatřen obchodní firmou nebo ochrannou známkou poskytovatele tohoto předmětu nebo názvem propagovaného zboží nebo služby, jehož hodnota bez daně z přidané hodnoty nepřesahuje 500 Kč a který není předmětem spotřební daně kromě tichého vína.

Z toho vyplývá, že do nákladů může být zařazen dárkový předmět, který:

  • je opatřen logem, názvem firmy,
  • hodnota jednoho předmětu nepřesahuje 500 Kč (u plátců DPH jde o částku bez DPH),
  • není předmětem spotřební daně (nejde o alkohol, cigarety, benzín), s výjimkou nešumivého vína

 

Tiché víno

Tichým vínem se rozumí výrobek, který není šumivým vínem vymezeným v odstavci 2 zákona o spotřebních daních a které je uvedené pod kódy nomenklatury, uvedených v zákoně.

Uznatelnost odpočtu DPH

Zákon o DPH v §72 uvádí, že „plátce nemá nárok na odpočet daně u přijatého zdanitelného plnění použitého pro reprezentaci, které nelze uznat za výdaje vynaložené k dosažení, zajištění a udržení příjmů, s výjimkou plnění podle § 13 odst. 8 písm. c).“

Tahle výjimka říká, že za dodání zboží se nepovažuje „poskytnutí dárku v rámci ekonomické činnosti, pokud jeho pořizovací cena bez daně nepřesahuje 500 Kč a nebo poskytnutí obchodních vzorků bez úplaty v rámci ekonomické činnosti.“

Z uvedeného ustanovení zákona vyplývá, že z poskytnutí reklamního nebo dárkového předmětu do 500 Kč:

  • není nutno odvádět DPH,
  • je možnost uplatnit plný odpočet DPH.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení